Suzuki Swift Sport (2010)


Szirmai Csaba
március 25. 2012. 22:00

Rögvest 125 ló erejét állították csatasorba a 3-ajtós, üresen 1070 kg-ot nyomó kisautó orrában, amely paraméterek hallatán az autó lendületessége már nem is lehet kérdéses
Egy sportos, élményszerű vezetést kínáló jószág lett az előző generációs Swiftből készült Sport modell; külsejében és beljesében is jócskán túlmutat a hagyományos változatokon
 
hirdetés
 AJÁNLAT
 Kapcsolódó hírek
  

 További tesztek
  

  Kapcsolódó galéria
    Suzuki Swift Sport 1,6 (2010)

Aki előző generációs Suzuki Swiftet keres, minden bizonnyal a Sport változatok közül találkozik majd a legfiatalabbakkal, mivel ezt a verziót gyártották legtovább párhuzamosan a most futó modellekkel. Ennek magyarázata pedig nem más, minthogy a jelenlegi szériából egyelőre a 94 lóerős, 1.2-es áll a motorpaletta csúcsán, így a Sport modell kifuttatásával kedveskedtek még egy utolsót a lendületesebb kaliberű vásárlóknak.

Ez nem is sikerült rosszul, hiszen rögvest 125 ló erejét állították csatasorba a 3-ajtós, üresen 1070 kg-ot nyomó kisautó orrában, amely paraméterek hallatán az autó lendületessége már nem is lehet kérdéses. Persze, ha mai szemmel végzünk technikai összehasonlítást, akkor egyáltalán nem tűnik kimagasló eredménynek a fenti teljesítményadat, ám nem szabad elfeledni, hogy a Swift Sport bemutatásának éve 2006. Akkoriban viszont elismerésre méltóak voltak a kis méregzsák eredményei, aminek eléréséhez polírozott szívócsonkot és kovácsolt dugattyúkat is bevetettek. 

A változtatható szívószelepállítást és szívórendszer hangolását pedig egészen addig csiszolták, míg a dinamikus gázlengések egy nagyon széles tartományban jól kihasználható, agilis jószággá varázsolták a Swift két kipufogóval büszkélkedő csúcsmodelljét. Számokban ez annyit tesz, hogy 2000-es fordulat alatt sem veszti el rugalmasságát a motor, viszont 7000-es percenkénti fordulatszámig is vígan elpörög, így vezetés közben nem kell a fordulatszámmérőt figyelni ahhoz, hogy életben tartsuk a pezsgést. Persze egy ilyen autó vásárlói körében természetes módon akadnak olyanok, akik szeretnék még egyedibbé és még sportosabbá tenni járgányukat. A Suzuki róluk sem feledkezett el, ezért a kínálatot gyárilag kiterjesztették egy némiképp áthangolt, szénszálas légbeömlő rendszerrel, melynek hatására 150 LE-re bővíthető az 1.6-os 125 LE-s, már önmagában is elegendőnek tűnő teljesítménye.

A kis méregzsák 1,6-os szívómotorja alapesetben 125 lóerőt képes az aszfaltra vinni a Monroe lengéscsillapítókra ültetett 17-es kerekein keresztül, de a Suzuki gondolt az olyanokra is, akik ezt keveslik: felárért 150 lóerőre bővíthető az 1070 kg-os sportmodell teljesítménye

De hiába lenne jó egy motor, jó váltó nélkül nem lehetne kihasználni a benne rejlő képességeket. Szerencsére hasonlóképpen gondolkodtak a fejlesztés során is, és egy örömmel használható, gyorsan kapcsolható, rövid utakon járó egységet illesztettek a kerék és az erőforrás közé. Az első két fokozat hosszú áttételezésűnek tűnik, ami az 5-fokozatú hajtóműkivitelből fakadhat, viszont a harmadik, negyedik és ötödik fokozat ezzel ellentétben igen rövidre sikerült. Olyannyira, hogy a motor ötödikben 30 km/h-s sebesség mellett sem mutatja egy haldokló igásló tüneteit. Viszont emiatt 130 km/h-nál már 4300-ra rúg a percenkénti fordulatszám, ami miatt a kocsi átcsúszik a hosszú utazásokhoz csak a mérsékelten ajánlható kategóriába. Persze a Swift Sport nem is erről szól.

A belső tér az alapmodellhez képest nem sokat változott, de természetesen van bőrrel varrt váltógomb és háromküllős kormány, jó oldaltartású, kéttónusú ülések elől és fémpedálok

Viszont ha már jól gyorsul, akkor elsődleges szempont, hogy útontarthatósága se legyen kétséges. Ennek biztosítására Monroe lengéscsillapítókkal vértezték fel az autó futóműveit, melyek hangolását egyértelműen a feszesség irányába tolták el. Szó se róla, sima úton nem érheti vád az útfekvést, mert abszolút stabil a kanyarfogás, ráadásul a gyors irányváltoztatásokat is zokszó nélkül veszi. Terhelésváltásra, gázelvételre a hátsó traktus nagyon precízen pozícionálható, ami a kikapcsolható menetstabilizálónak is köszönhető. A kormánykerék forgatásának erőszükségletét jó beállításokkal sikerült közelíteni. Álló kocsinál kicsit keveselhetjük a rásegítés mértékét, de ez pont kell ahhoz, hogy haladás közben visszakapjuk a kellő információt az útról. A tapadásról egyébként 17 collos, 195/45-ös méretű abroncsok gondoskodnak, amikkel hazai utakon már csorbát szenvedhet a komfort. Ha pedig szóba került a kényelemérzet, érdemes a beltérre is ráfókuszálni. A műszerfal környéki és az ajtón található, kemény műanyagok nincsenek azonos színvonalon a motor, a váltó és a futómű nyújtotta élményfaktorral. Talán ezeknek az elemeknek a láttán lehet ráeszmélni igazán, hogy a Sport egy alapvetően tömegcikknek szánt autó különleges vásárlói igényeknek szánt átirata. 

Ugyanakkor olyan részletekkel, mint a vörös és fekete színű, kéttónusú sportülés, az alumínium pedálok, a kormány és a váltókar vörös cérnával hímzett bőrbevonata és a műszerfal óráit körülvevő krómkeret egyértelműen magasabb osztályba sorolja ezt a kiadást. A kocsiban ülve az érezhető, hogy alapvetően alacsonyabb embereknek szánták az egyébként kanyarban jól tartó üléseket. Ez részben annak köszönhető, hogy az első ülések egyrészt pozíciójukban is kissé magasak, másrészt fenék és hátközép tájékon is hajlamos lehet az ember szűkösnek érezni az üldögélést, ha 180 cm feletti magasságban imbolyog a feje búbja.

Összességében egy érdekes, sportos, élményszerű vezetési élményt kínáló jószág lett az előző generációs Swiftből készült Sport modell. Igaz, riválisai között vannak tőle erősebbek, mint például a Mitsubishi Colt Ralliart, vagy a Renault Twingo RS, de a maga nemében egy jól összeszedett és tág határok között rugalmasan vezethető autó született belőle, ami külsejében és beljesében is jócskán túlmutat a hagyományos változatokon.

Műszaki adatok - Suzuki Swift Sport (2010)

Erőforrás
Lökettérfogat (cm³) 1586
Hengerek / szelepek száma S4/16
Maximális teljesítmény (LE/ford.) 125/6800
Maximális nyomaték (Nm/ford.)                       148/4800
Menetteljesítmények
Gyorsulás (0-100 km/h, mp.) 8,9
Végsebesség (km/h)                                     200
Fogyasztás
Város (l/100 km) 9
Városon kívül (l/100 km) 6,2
Vegyes (l/100 km) 7,2
Méretek
Hossz./szél./mag. (mm)           3765/1690/1500
Tengelytáv (mm) 2380
Raktér (liter) 213-495
Üzemanyagtank (liter) 45
Ár - Suzuki Swift Sport (2010)
Alapár (forint) 
N.A.
 
Részletes felszereltség- és árlista ide kattintva érhető el.

A TestCar véleménye

Sportos, élményszerű vezetési élményt kínáló jószág lett az előző generációs Swiftből készült Sport modell. Igaz, riválisai között vannak tőle erősebbek, de a maga nemében egy jól összeszedett és tág határok között rugalmasan vezethető autó született belőle.

Értékelés: 10/8 pont





hirdetés


Kiemelt cikkünk

Az új 1.5 literes SKYACTIV-D dízelmotor az új Mazda2-ben mutatkozik be

június 24. 2014.
A Mazda új 1.5 literes SKYACTIV-D tiszta üzemű dízelmotor az idén bemutatkozó, vadonatúj Mazda2-ben debütál majd

0 hozzászólás

Szavazás

Melyik autó gyorsul a legjobban?
 
Pagani Zonda
Koenigsegg Agera R
Tesla S
Trabant a szakadékban