Kia Sportage 1.7 CRDI LX 2WD - Hyundai iX35 1.6 Style 2WD összehasonlító teszt


Szirmai Csaba
február 5. 2012. 12:20

Összehasonlító tesztünk alanyai modern, stílusos és igényes formavilágukkal már az első rájuk vetett pillantásokat is képesek magukon marasztalni
A Kia Sportage és a Hyundai iX35 esetében két, egyformán jól sikeredett, minőségi, tágas és biztonságos autó közül nyílik mód a választásra
 
hirdetés
 AJÁNLAT
 Kapcsolódó hírek
  

 További tesztek
  

  Kapcsolódó galéria
    
Kia Sportage 1.7 CRDI - Hyundai iX35 1.6

A dél-koreai autógyártás mára olyannyira kinőtte magát a régmúlt autói miatt ráragasztott sztereotípiákból, hogy aki csak most ismerkedik az autózás világával, és az előítéletek alapjaiul szolgáló típusokat nem ismerve szemlél meg egy-egy Kiát, vagy Hyundait, az könnyen gondolhatja azt, hogy csak hajdani rosszakarók városi legendájaként születtek az egykori járgányokat lebecsmérlő kijelentések. De kár is nagyon a múltba mélyedni, hiszen minden gyártónak el kell indulnia valahonnan – márpedig, hogy ez kinek milyen feltételek közepette sikerült, nem lehet alapja semmilyen objektív megítélésnek. Az viszont annál inkább, hogy merre tart, és milyen eredmények szegélyezik munkásságának útját – e tekintetben pedig igenis van mivel büszkélkedniük a dél-koreaiaknak, hiszen autóik már a legszigorúbb, európai mércével mérve sem eshetnek ki a kellemes jelzővel illetett termékek csoportjából.

Összehasonlító tesztünk alanyai is jó példával szolgálnak erre, hiszen modern, stílusos és igényes formaviláguk már az első rájuk vetett pillantásokat is képesek magukon marasztalni. De, ha már a külcsínnél tartunk, mindenképpen érdemes elidőzni néhány szó erejéig a látványterveken, ugyanis a Kia Sportage és a Hyundai iX35 alapvetően e téren különböznek egymástól. Ez annak tudható be, hogy a Sportage és az iX35 olyannyira testvérmodellek, hogy a motorválaszték, a hajtáslánc és tulajdonképpen szinte minden műszaki komponensük azonos, egyedül a külsejeik és belsejeik nyújtotta optikai élményben mutatnak lényegi eltéréseket. Kívülről e szerint a Kia kis SUV-je a homogén, nagy felületeknek köszönhetően inkább a robosztus, letisztult külsőért rajongó vásárlókat célozza, míg az iX35 nagy felületeit megtörő ívek lágyabb összbenyomást keltenek. Vagyis két teljesen más hangulatról esik szó a két autó kapcsán. 

Alapvetően csak külsejükben tér el egymástól a két kiforrott koreai, a szemnek vonzó lemezek alatt teljesen ugyanaz a technika lapul

A Sportage esetében a kerekded és hangsúlyosan kidomborodó, kerékjárati ívek, valamint a vastag, beépített ablak nélküli C-oszlop közvetít masszívságot a szemlélődő felé. Ezzel szemben a testvérmodell az övvonalra fókuszál, melynek hullámszerű vezetése inkább magába zárja a kerekeket, hogy a karosszéria vonalaira terelje a figyelmet. Ötletes esztétikai megoldás a három részre tagolt övvonal, melynek alacsonyabbra eresztett középső része és a lefelé lejtő másik két ív miatt időnként olyan érzete támad az embernek, mintha egy hullámra ültették volna az utasteret. De a megjelenésbeli alapvető különbségeket a farrészek is tovább fokozzák, mert míg a Kia hátát a letisztult és egyszerű vonalak szinte semmilyen módon nem kapcsolják össze a kocsi oldalával (jóval magasabbnak tüntetve ez által a farrészt), addig a Hyundai hátán látható törésvonalak szinte mindegyike kapcsolódik valamilyen módon az oldalt már megkezdett vonulatokhoz. A külső eltéréseket egybe vetve – természetesen az egyéni ízlésekből adódó megítélésen túl – annyiban nyújt pluszt az iX35, hogy visszapillantó tükre LED-es rendszerű indexek otthona is egyben. Elmondható hát, hogy két, egymástól markánsan eltérő, és egymásra még csak nem is emlékeztető járművet sikerült a dél-koreaiaknak piacra dobniuk a két kis SUV-val, melyek együttes ereje már komoly profitszerző tényezőt jelenthet a szegmensben. 

A belső tér szinte minden eleme más rajzolatot kapott a két modellben. A Hyundai formavilága kacifántosabb, több benne a jó megoldás, mégis a Kiának barátságosabb a letisztult, egyszerű belső világa

A vizsgálódást belülre helyezve már kicsit közelebb áll egymáshoz a két autó, amit a kezelőszervek és a szellőző rostélyok elhelyezése szinte azonnal lelepleznek. Ugyanakkor mindkét négykerekűben rend van, és kézre esik minden. Igazából ezt az átgondolt kialakítást kár lett volna bármelyik autóban is felrúgni pusztán az individuum kedvéért – bár akkor legalább egyértelmű győztes születhetett volna a tesztben, amire így, a mindkét félben egyaránt fellelhető alapértékek miatt nem mutatkozik sok esély.

A változatosabb hangulat érdekében a Hyundai igyekezett feldobni az utasteret némi fém utánzatú műanyaggal, amivel a középkonzol szellőző nyílásai körül, néhány vezérlőgomb kapcsán, továbbá túlnyomórészt a kormányon találkozhatunk. A Kiában nem törekedtek efféle hatásvadászatra, ezért a Sportage-ben egyértelműen a fekete / sötétszürke színek dominálnak a burkolatok alapvető színezéseként. Igazából egyértelmű mérleget itt sem lehet vonni, mert a Kiát alapul véve, nem biztos, hogy rosszabb megítélés alá kerül egy egységesen sötét belterű autó attól, mint amelyikben műanyag elemekkel próbálják homályosan feleleveníteni a fémek természetes ragyogását. Hogy kinek mi tetszik jobban, megint egyéni ízlés kérdése. Ettől függetlenül a kocsik formai világa mindenképpen eredeti abból a szempontból, hogy nem egy harmadik márka jut eszünkbe, miközben beszállás során végig pásztázza tekintetünk az előttünk heverő burkoló elemeket. Ám, ami a két autó egyéniségét alapvetően elkülöníti egymástól, az a műszerfal. És talán ez az, ami az iX35-öt kissé „hi-tech”-ebbé teszi testvéréhez képest. Tulajdonképpen vád a Kiát sem érheti, mert jól áttekinthető, gyorsan leolvasható műszereket kapott, csak a modellfrissítéshez képest kicsit konzervatívnak tűnik. 

A Hyundai iX35 formája játékos, lágyabb összbenyomást kelt, mint a végtelenig leegyszerűsített, robosztus, és teljesen letisztult formavilággal megáldott Kia Sportage

A Hyundai műszeregysége pedig a csőbe épített, elkülönülő órákon túl nemcsak azért érdekes, mert olyan, mintha egy mikroszkóp okulárján keresztül figyelnénk az adatokat, hanem mert a kékes fehér információk megjelenítésének kedvéért három LCD-panelt is bevetettek. Közülük az a kettő különleges, melyek a fordulatszámmérő és a sebességmérő órák mutatóinak középső része elé kerülve már-már prémiumautós műszerfalakat idéz az által, hogy az órákon egy semmibe vesző vonal jelzi a pillanatnyi értékeket. (Miközben előttük a tank töltöttsége és a hűtővíz hőmérséklete virít.)

Tekintve, hogy a tengelytáv megegyezik, valamint, hogy a fő méretek is egymáshoz nagyon közeliek, kényelem és helykínálat szempontjából már nem kell annyira szétválasztani a két modellt. Mindkettőre igaz, hogy a hátsó sorban utazóknak elegendő hely jut még magasabb vezetőnek és pótutasnak beállított első ülések esetén is. Szinte már magasabb kategóriákban szokásos térkínálatot érezni, amire a szélesség és a fejtér mérete is csak ráerősít. Csomagtartók tekintetében akad némi eltérés, tudniillik felhajtott ülésekkel a Sportage 564, az iX35 pedig 591 liternyi befogadóképességgel rendelkezik. Ugyanakkor nem csak a tér segít bennünket holmiaink szállításában, hanem a praktikus kialakítások is. A csomagtér padlózata alatt ugyanis még egy komplett rekeszrendszer is hadrendbe fogható. Ám, ha mindez kevésnek bizonyulna, akkor jöhet a végső megoldás a hátsó üléstámlák ledöntésével, amikor a Sportage-nél 1353, illetve a Hyundai iX35-nél 1436 literre bővíthető a rakodási térfogat.

A visszapillantóba integrált tolatókamera képe jól látható, a felbontása megfelelő, és a segédvonalak a kormányzásnak megfelelően módosulnak. Jó ötlet, hogy tolatás közben a tükörben egyszerre látjuk a valóságot és a segítséget egyaránt

Motorizáltság tekintetében szintén nem lehet teljes az összehasonlítás, hiszen a Kiában a Sportage-ek jelenleg legnépszerűbbnek mondható erőforrása dolgozik, amely az 1,7 literes henegűrtartalmú, CRDI egység. Ezzel szemben a Hyundai egy szívó, Otto-motorral került forgalomba, mégpedig abból is a belépő variánssal. Ez az 1.6i névre keresztelt, folyamatosan változtatható szívó- és kipufogószelepekkel ellátott, közvetlen befecskendezéses, 135 lőerős 4-hengeres. Az kocsik mozgatása érdekes módon egyikkel sem nehézkes. Igaz, a 115 lóerős dízeltől – amely 1250-es percenkénti fordulaton, ha kell, már 46,2 lóerő fölött teljesít – nem is vár gyengélkedést az ember, éppen ezért a fenti kijelentés inkább az 1.6-os benzinest dicséri. Természetesen fogyasztásban már megint nem szabad párhuzamot vonni, mivel főleg autópályás sebességgel megtett 100 km-re vetítve könnyen úszik bőven 10 liter fölé is a benzines fogyasztása. Viszont ezzel együtt nem biztos, hogy rossz választás a benzines, mert az 1.7-es CRDI motorért 750 ezer forinttal kell többet fizetni, ami a mai tüzelőanyagárak közti különbségek mellett sohasem fog megtérülni. Ugyanakkor a benzinest sikerült egy tág határok között kényelmesen használható, ám nagy fordulaton is erős konstrukcióvá alakítani, ráadásul értelemszerűen járása is csendesebb.

Motorizáltság tekintetében szintén nem lehet teljes az összehasonlítás, hiszen a Kiában a Sportage-ek jelenleg legnépszerűbbnek mondható erőforrása dolgozik, amely az 1,7 literes henegűrtartalmú, CRDI egység. Ezzel szemben a Hyundai egy szívó, Otto-motorral került forgalomba, mégpedig abból is a belépő variánssal. Ez az 1.6i névre keresztelt, folyamatosan változtatható szívó- és kipufogószelepekkel ellátott, közvetlen befecskendezéses, 135 lőerős 4-hengeres. Az kocsik mozgatása érdekes módon egyikkel sem nehézkes. Igaz, a 115 lóerős dízeltől – amely 1250-es percenkénti fordulaton, ha kell, már 46,2 lóerő fölött teljesít – nem is vár gyengélkedést az ember, éppen ezért a fenti kijelentés inkább az 1.6-os benzinest dicséri. Természetesen fogyasztásban már megint nem szabad párhuzamot vonni, mivel főleg autópályás sebességgel megtett 100 km-re vetítve könnyen úszik bőven 10 liter fölé is a benzines fogyasztása. Viszont ezzel együtt nem biztos, hogy rossz választás a benzines, mert az 1.7-es CRDI motorért 750 ezer forinttal kell többet fizetni, ami a mai tüzelőanyagárak közti különbségek mellett sohasem fog megtérülni. Ugyanakkor a benzinest sikerült egy tág határok között kényelmesen használható, ám nagy fordulaton is erős konstrukcióvá alakítani, ráadásul értelemszerűen járása is csendesebb.

Összességében azt lehet mondani, hogy válassza mindenki a szeméhez közelebb álló típust, mert azok a parányi eltérések, melyek itt-ott fellelhetők, sem megkoronázni, sem megkeseríteni nem fogják döntésünket a mindennapi használat során. A Kia Sportage és a Hyundai iX35 esetében két, egyformán jól sikeredett, minőségi, tágas és biztonságos autó közül nyílik mód a választásra.

Műszaki adatok - Kia Sportage 1.7 CRDI LX 2WD - Hyundai iX35 1.6 Style 2WD

Erőforrás
Lökettérfogat (cm³) 1685                          1591
Hengerek / szelepek száma S4/16                        V6/24
Maximális teljesítmény (LE/ford.) 115/4000                   135/6300
Maximális nyomaték (Nm/ford.)                       260/1250-2750                   164/4850
Menetteljesítmények
Gyorsulás (0-100 km/h, mp.) 12,3                            11,1
Végsebesség (km/h)                                     173                             178
Fogyasztás
Város (l/100 km) 6,6                              7,5
Városon kívül (l/100 km) 4,8                              5,8
Vegyes (l/100 km) 5,2                              6,4
Méretek
Hossz./szél./mag. (mm)           4440/1855/1635          4410/1820/1660
Tengelytáv (mm) 2640                           2640
Csomagtér (liter) 564                             591
Üzemanyagtank (liter) 55                               58
Ár - Kia Sportage - Hyundai iX35 
Alapár (forint) 5 199 000.-               4 990 000.-
Tesztelt autó ára (forint) 6 069 000.-              6 190 000.-
Részletes felszereltség- és árlista: Kia Sportage - Hyundai iX35

A TestCar véleménye

Válassza mindenki a szeméhez közelebb álló típust, mert azok a parányi eltérések, melyek itt-ott fellelhetők, sem megkoronázni, sem pedig megkeseríteni nem fogják döntésünket. 

Értékelés: 10/9 -9 pont





hirdetés


Kiemelt cikkünk

Bemutatkozik a vadonatúj Lexus RC F!

január 12. 2014.
Minden idők legerősebb Lexus 5,0 literes, V8-as motorja 450 lóerő fölötti teljesítménnyel

0 hozzászólás

Szavazás

Melyik autó gyorsul a legjobban?
 
Pagani Zonda
Koenigsegg Agera R
Tesla S
Trabant a szakadékban